Stein Bagger brugte SEO til snyd!
Skrevet af Thore | Søgemaskinemarkedsføring | 24 kommentarer
3. december 2008 |Sagen om Stein Bagger og IT-factory er fantastisk kryptisk, og sjældent har jeg oplevet så stor interesse for en IT-nyhed? Dette skyldes velsagtens alle de uafklarede spørgsmål og dermed den mystik, der hersker i forhold til sagen. Mest af alt minder sagen mig om en voksen julekalender i 24 afsnit, der for hver dag tager en ny spændende drejning.
I dag var det således SEO’er Thomas Rosenstand og hans virksomhed concept-i, der fik ørene i mediemaskinen. Efter sigende skulle Thomas Rosenstand have hjulpet Stein Bagger med at “skjule” informationer i søgemaskinerne omhandlende momssvindel. Dette skulle være sket ved at søgemaskineoptimere positive nyheder, så disse kom til tops i søgeresultaterne på bekostning af indlæg om svindlen.
Thomas Rostenstand bekræfter at concept-i har samarbejdet med Stein Bagger og IT-factory på ovenstående opgave. Men han siger, at de kun tog opgaven, fordi Stein aldrig var blevet sigtet i den pågældende sag om momssvindel. Men uanset hvordan man vender og drejer denne sag, så har Thomas Rosenstand og concept-i fået ørene gevaldigt i maskinen. Spørgsmålet er blot om slagterhunden Thomas Rosenstand i denne omgang har slagtet sig selv eller om det blot giver flere kunder i biksen?
Jeg tror på sidstnævnte, da sagen viser at Thomas Rosenstand er super dygtig omend det med denne sag bliver legitimt at kalde ham lidt af en slagterhund!
Gad vide hvad der gemmer sig bag lågen for 4. december i Stein Baggers og IT-factory’s julekalender?





24 kommentarer
03. december, 2008
Klokken 11:53
wolfI følge ComputerWorld har SEO-eksperten ikke blot “optimeret” ved at dreje historier og hjemmeside i en SEO-venlig retning. Han har faktisk fabrikeret positive indlæg om IT Factory.
03. december, 2008
Klokken 12:03
Frank Hellerup MadsenDer gik vist en smule sensationsjournalistik i din overskrift? :o)
SEO-indsatsen (eller rettere ORM-indsatsen) har nok hverken gjort fra eller til for Stein Baggers mulighed for at svindel i millionklassen. Altså er det at stramme den at skrive, at han “brugte SEO til snyd”.
Men ligesom dig ser jeg også frem til de næste afsnit i føljetonen. Hvornår bliver bogen udgivet? Og skal Mads Mikkelsen spiller Bagger i filmatiseringen?
03. december, 2008
Klokken 12:27
SørenJa, og kantinedamen hos it-fabrikken havde i sidste uge valgt, at servere forloren skilpadde. Det er hype og røgslør det hele.
Thomas har leveret en fuldt ud legitim vare, er (forhåbentligt) blevet betalt for den og der er intet at komme efter!
03. december, 2008
Klokken 12:39
RosenstandJeg er spændt på, hvad du vil kalde de hundreder af andre virksomheder, der gennem de seneste år har leveret noget til IT Factory, når jeg er en slagterhund, fordi jeg har gjort det?
Hvad er det for en virksomhed, du refererer til i dit indlæg med navnet I-consult? Dem har jeg ikke hørt om. Kan du opklare?
Ørerne i maskinen? Tja – hvis en glødende telefon med forespørgsler på reputation management er at få ørerne i maskinen, har du ret. Men jeg sidder med en nagende tvivl om, at det var, hvad du mente.
03. december, 2008
Klokken 15:58
MortenDer er vel ikke noget nyt i at forsøge at styre, hvilke nyheder, man vil have frem. Mon ikke der er en del firmaer, som fremlægger de dårlige finansnyheder i disse dage, hvor IT Factory er på forsiden.
Og hvis er Rosenstrand kan styre søgningerne på nyheder fra Børsen, Berlingske Business osv. – så er han sgu’ dygtig (og lidt uhyggelig).
03. december, 2008
Klokken 17:28
RosenstandJeg har skrevet positive indlæg om Stein Bagger – ja. For et år siden – og som alle andre gjorde. Jeg ved ikke, i hvilken regel det står, at en SEO ekspert ikke må skrive artikler?
KPMG og resten af verden blev snydt af Bagger – så jeg er ikke flov over, at jeg for et år siden skrev positive artikler om ham.
Hvor er kritikken af dem, der lavede brochurer for IT Factory henne? Der er jo INGEN forskel på det, jeg har levet og det, reklamefolk har lavet af brochurer etc.
“wolfs” ærinde med det her kan ses i tråden på anyhed.dk
03. december, 2008
Klokken 18:18
Marcel FuurstedDet er let at få ørerne i maskinen, men det betyder ikke, at hvad der beskyldes nødvendigvist er sandt.
Vi ved alle her, at medierne elsker at lave historier – og uanset hvordan Thomas’ og min fortid har været, så synes jeg ikke det er retfærdigt at sætte en tidligere opgave i relief med, at han tilsyneladende skulle hjælpe en svindler.
Inden man laver reputation management tjekker man op på opgavernes sandfærdighed og det tror jeg også på Thomas har gjort ;)
03. december, 2008
Klokken 18:32
ThoreHej Alle,
Hvor er det herligt at komme hjem fra job til en dejlig varm blog. Jeg synes det er en virkelig spændende debat.
@Rosenstand – Lad endelig være med at blive stødt over at jeg kalder dig en slagterhund, og særligt ikke når jeg medsender en ros i den efterfølgende sætning. Jeg er enig i at hvad du har gjort er på lige fod med spin og reklame, men dette er vi alle sammen efterhånden vant til og bekendt med. Derfor synes jeg det er spændende at få sat spot på ift. online og det er du og medierne og jeg selv med til i dag. Det synes jeg er fedt!
03. december, 2008
Klokken 18:37
Thore@Wolf – jeg synes det er fair at hive frem, men du må give Rosenstand ret i sammenligningen med “alm.” spin og reklame.
@Frank – du har ret, en kæk overskrift, der dog gik på at Stein snød – ikke Rosenstand. Men målet var at skabe debat, så måske jeg selv var fræk som en slagterhund :)
@Søren – dejligt at Rosenstand har mange venner, det gør dog ikke debatten mindre interessant blot en smule hård for Wolf lige pt.
@Morten – jo for faen – tror det vil være kløgtigt at pushe mindre væsentlige bad news lige pt. komme ud med firma.
03. december, 2008
Klokken 18:43
RosenstandCool! Alle med en baggrund i kommunikation, reklame og PR forstår, hvad dte handler om. Det er fint med mig. Jeg har lavet et Thomascast om sagen: http://www.blog.concept-i.dk/stein-bagger-god-reklame/
03. december, 2008
Klokken 18:45
Thore@ Marcel – jeg tænker umiddelbart at det er ok, at stille spørgsmålstegn til online reputation management. Netop fordi det er så nyt, og svært overskueligt for menigmand – eller hvad? Har selv længe tænkt over noget lignende, men viste ikke at det var en konkret disciplin.
03. december, 2008
Klokken 20:25
MikkelI modsætning til Marcel, mener jeg godt at man kan ha’ dårlig smag i munden på baggrund af Concept-I’s indblanding.
At sammenligne det, at skjule svindleres fortid med at trykke brochurer er helt hen i vejret. Det ved han også godt men som altid snakker han bare indtil andre blive trætte og smutter.
Om man har fjernet 22 ringbind fra et hemmeligt kontor eller hjælper med at fjerne dem fra internettet, er efter min overbevisning lige uetisk.
04. december, 2008
Klokken 11:32
RosenstandMikkel: Den sag med momssvindel på luksusbiler blev Stein Bagger jo frikendt for – dokumenterbart. Hvis du kan sammenligne det med den nuværende sag, har du forstået meget lidt.
Og du ved tydeligvis intet om, at der hvert sekund jorden over arbejdes med at pleje omdømme på produkter, brands og personnavne online.
Det, du i virkeligheden siger i dit indlæg er, at enhver form for reklame er usmagelig. Mener du virkelig det?
For du mener vel ikke, at jeg skulle have kunnet se et år frem i tiden dengang i 2007 og have vidst, at Stein Bagger i december 2008 skulle vise sig at være indblandet i svindel? Det tvivler jeg på, nogen ville have kunnet.
04. december, 2008
Klokken 11:35
Marcel Fuursted@MIkkel: Ingen tvivl om, at Thomas er dygtig til at tale for sin sag – men jeg kan fortælle dig, at interessen for Reputation Management kan mærkes!
Så om det betyder, at Thomas forstår at sælge varen for alle os, der arbejder med den slags eller om de fleste virksomheder med fornuft bare forstår, at det rent faktisk ikke er så slemt, vides ikke.
Du har lov at have din holdning! Men faktum er, som de fleste online marketeers ved, at ALLE medier manipuleres på den ene eller anden måde – og så længe, der er tjekket op på det faktuelle i de dengang grove og usandfærdige anklager, så mener jeg sagtens, at Thomas kan have en god smag i munden :)
04. december, 2008
Klokken 11:45
RosenstandJeg kan ikke lade være med at tænke på, om du – Mikkel – så også finder det usmageligt, at webbureauet Dwarf var meget tæt på at lancere en ny hjemmeside for IT Factory?
Du må vel mene, at de også burde have vidst, at Stein Bagger blev afsløret som svindler senere? Husk, at der på den nye hjemmeside jo udelukkende ville stå rosende ord om virksomheden og manden. Altså ren manipulation af virkeligheden. Eller hva’?
http://www.markedsforing.dk/artikler/vis/?tx_dmf_pi1%5barticle_id%5d=25680&tx_dmf_pi1%5baffiliate%5d=1
04. december, 2008
Klokken 21:10
Thore@Rosenstand – Jeg kunne godt tænke mig links til de specifikke sider du har oprettet i sin tid, da det vil gøre det nemmere at debattere. Men hvis der er tale om rosende blogindlæg der foregiver at være personlige holdninger, men som egentlig er betalt arbejde for at skjule andre uheldige sager, så synes jeg det er et problem. Problemet for mig er, at læseren snydes. Reklame og markedsføring er ok, så længe vi er bevidste herom. Derfor er det ok, at vi er nogen der får en lidt dårlig smag i munden – en smag der forværres af at det tyder på, at den “sag” der er blevet fremmet er af slet karakter. Dette omfang kan du selvfølgelig ikke have forudset. Men det er da rart at der nu kommer større åbenhed om denne form for arbejde. Sammenligningen med Dwarf kan slet ikke laves, da Stein er tydelig afsender – det går jeg ikke ud fra han var på dine sites/blogindlæg eller was?
04. december, 2008
Klokken 21:58
RosenstandLOL :-) Virker Google ikke hos dig?
Thore – du må da vide mere om reklame og marketing, end du foregiver her?
Den sag der blev nedprioriteret – ikke fremmet – fik vi skriftlig dokumentation for, var uden hold i virkeligheden. Jeg ved godt, du forventer meget af mig, men du kan ikke forvente overnaturlige evner, der skulle sætte mig i stand til at gennemskue, hvad hverken verdens største revisionsfirmaer, den samlede danske presse eller dansk erhvervsliv kunne.
Det er altså lidt sjovt, at en onlinespecialist tilsyneladende er så lidt vidende om, hvad der sker hvert minut på nettet verden over… Det eneste anderledes her er, at Stein Bagger qva sine gerninger fik voldsom opmærksomhed.
Verden er måske ond og manipuleret – men det er nu engang sådan, det er. Hvis du har et problem med, at nogle hjemmesider “snyder” læseren, må din færden på nettet godt nok være stærkt traumatiserende for dig.
For de fleste – inkl. Computerworld – var det tydeligt, at Stein Bagger var opdraggiver på de omtalte blogindlæg. Du må ikke lægge mig til last, at det ikke er tydeligt for dig.
04. december, 2008
Klokken 22:38
ThoreDu har ret i, at det NU er tydeligt at du stod bad disse blogindlæg – som du har fjernet og ikke tør vise os, og så langt er jeg heldigvis med. Der er helt sikkert ikke ulovligt hvad du har gjort. Det er bare ikke prisværdigt, at skjule sin indentitet, og tjene penge på at fabrikere falske indlæg for at skjule en slet sag. JEg mener at afsender skal give sig til kende, og hvis man er betalt skal dette fremgå.
Måske er jeg naiv, men det har jeg det i dette tilfælde fint med. Jeg er uddannet indenfor HCI og arbejder med at gøre kommunikation i og igennem onlinemediet tydelig og klar. Manipulation vil jeg lade andre om – og det går jo tilsyneladende fint :)
04. december, 2008
Klokken 23:07
RosenstandIkke tør vise jer? Jamen de har jo været tilgængelige i et år – og der er kun fjernet 2 eller 3 indlæg.
Vi er tydeligt ikke enige – og fint med det. Jeg er nået dertil, hvor jeg har brugt tid nok på al den teoretiseren over denne “sag” – ikke mindst set i lyset af, at der herude i den virkelige verden er kommet helt ekstremt mange nye kunder til de sidste 48 timer.
Da vi i forvejen er overbookede, må jeg prioritere. Og jeg vælger altså at mene, at jeg har gjort, hvad jeg kunne for at forklare, at der intet nyt er under solen her. Det er bare dig og en 3-4 andre, der ikke har opdaget det før nu.
Jeg aner ikke, hvad HCI er, men det er sikkert godt.
God fornøjelse med den fortsatte diskussion – jeg går på arbejde ;-)
05. december, 2008
Klokken 0:35
ThoreJa, det var det jeg skrev i starten – det skulle nok blive godt for dig og I-consult :) Der er penge i skidtet! HCI står for “Human Computer Interaction” og er den videnskabelige diciplin, der blandet ligger til grund for User Experience og Usability. Har tidligere skrevet en smule herom på sitet: http://onlinespecialisten.dk/nordichi-kort-reflektion-over-hci-som-tradition/. Rigtig god arbejdslyst og please help more of the good guys!
05. december, 2008
Klokken 0:39
RosenstandTak – så blev jeg så klog. Jeg kan love dig, at vi gør, hvad vi kan for at undgå at hjælpe bad guys. Men vi KAN ikke se ind i fremtiden: http://www.blog.concept-i.dk/stein-bagger-god-reklame/#comment-18790
Til slut: Hvem dælen er det I-consult, du flere gange nævner?
05. december, 2008
Klokken 0:45
ThoreDer var en fejl da jeg skrev I-consult første gang. Jeres navn er ikke så sigende eller nemt at huske. Anden gang var blot for at drille dig lidt. Et lille win skal jeg jo have, når du nu ender med at slutte tråden her med, at du faktisk har fået masser af biz på den kære Stein Bagger sag. :)
05. december, 2008
Klokken 0:47
RosenstandDet win fik du. Tak for kampen ;-)
05. december, 2008
Klokken 13:53
VadskærDa sagen ruller starter jeg faktisk med at Google “Stein Bagger” og ud af top-resultaterne kunne jeg godt se, at det var Rosenstands værk (man kender vel sine lus på gangen). Undrede mig lidt over arbejdet og endte op med at konkludere, at det nok skyldtes, at der skulle ryddes lidt op i Googles side 1 engang.
Nå – men jeg er så een af dem, der har set Rosenstands sider og kan afsløre, at der intet spændende er at se. Synes også at det er helt naturligt at Rosenstand fjerner dem. Det er jo en slags “forretningshemmelighed”, hvad der er blevet lavet (og hvordan). Der udover bliver det nu for alvor svært at pynte på hr. Baggers Google-CV, så siderne tjener ikke rigtigt noget formål længere.