Søgemaskineoptimering

SEOOPTIMERING

Søgemaskineoptimering i daglig tale kaldet SEO

Søgemaskine optimering er en evig disiplin og et arbejde du aldrig bliver færdig med. 

SEO udvikler sig hele tiden da søgemaskinerne som Google og eks Bing hele tiden bliver klogere og lære mere og mere om vores søgeadfærd.

Når du har en hjemmeside og måske en webshop der skal sælge dig selv eller dine varer så er det vigtigt at du får trafik ind på siden. Dog er det ikke alt trafik du er int i men faktisk kun en lille bitte del af hele den globale trafik. Du er nemlig ude efter de kunder som køber af dig.

Men hvordan får du den trafik ind til dig?

Find den rigtige trafik og få dem ind til dig

Det lyder jo nemt, bare, at finde den rigtige trafik og så kommer kunderne selv ind til dig men det er faktisk det der skal til.

Seo optimering handler i bund og grund om at slå konkurrenterne og komme højere op i søgeresultaterne end de er, på de samme søgeord. Når du kommer på side 1 så får du trafik for det meste og kommer du blandt top 3 så kan du sagtens være tilfreds med dig selv. JA jeg ved at plads 1 er det bedste 😉

For ikke så længe siden sad jeg med en hjemmeside der ikke fik så meget trafik ind som de ønskede sig. Faktisk fik de under 100 besøgende hver måned og salget var rigtig dårlig. Vi fik en snak om hvad der skulle til for at kunderne kunne finde dem. og da vi gik i gang med at optimerer hjemmeside kom kunderne ret hurtigt af sig selv.

Hvad skal der til for at få den rigtige trafik

For at du får den rigtige trafik ind på din hjemmeside og du får solgt nogle varer eller ydelser så er det vigtigt at du kommunikerer med både søgemaskinerne og med kunderne.

  1. Første opgave er at få søgemaskinerne til at opdage dig og få dem til at forstå hvad din hjemmeside handler om.
  2. Næste step er at rydde op i stor stil. Vi kender alle sammen det at der roder lidt i hjørnerne og nogle af bukserne bliver større og større. Men ofte så tænker vi at det kan vi få ryddet op en dag når vi har tid og butikken tjener penge. MEN den går altså ikke. Du skal rydde op før du kommer til at tjene penge.
    Forestil dig at du kommer ind i en tøj butik og alt tøjet ligger i bunker rundt omkring uden prisskilte eller størrelser på. Ja faktisk så skal du selv over og åbne kasserne for at se hvad der i de kasser. Tror du at kunderne vælter ind i din butik hvis den så sådan ud….
  3. Når du rydder op så skal det gøres ud fra nogle få regler. Snak til Google eller Bing samtidig med at du rydder op.
  4. Snak til kunderne og brug det sprog de bruger. Hvis en vare kaldes et klippeaggregat og kunderne søger på et klippebord så finder i ikke hinanden. Derfor brug de ord som kunderne bruger.
  5. Brug mange ord og gerne mange ord der betyder det samme så du kan forklare både Google og kunderne at du har det de søger efter.
  6. SØRG NU FOR AT LAVE DE META BESKRIVELSER. Mange siger at det er off og så meget gammeldags men jeg kan se at META beskrivelser / Snippet det virker i stor stil. 
    Hvis en kunde kommer ud på Google og søger efter et klippebord og finder en masse resultater med klippeaggregater og der kun er EN der har skrevet klippebord i simón meta, hvor tror du så kunden klikker?
Klippeaggregat - Søgemaskineoptimering Onlinespecialisten

Ja kunden klikker selvfølgelig der hvor der står klippebord for det er jo det de søger efter. Og hvis det er et klippebord til 112 cm så er der endu større chance for at kunden kommer her forbi. SÅ SKRIV det kunderne søger efter.

  1. Søgeord. Find de ord som kunder bruger. og lad nu være med at gå efter en 2-3 stykker Brug de søgeord der er relevante for din butik og lad ikke andre fortælle dig andet.
    Prøv at finde ud af hvor mange søgeord der er for TØJ. Men hvis du kun optimerer til Tøj eller Dametøj så kommer du ikke langt. Du får helt sikkert en masse trafik men du får nok ikke så mange kunder der køber hos dig.
  2. Det er bedre at optimerer til en specifik søgning med 20 søgninger pr måned end det er at optimerer til søgninger med 3.000.000 pr måned. Og hvorfor er det sådan? Fordi de 20 de ved hvad de vil have de skal bare finde det og have det købt. De 3.000.000 de er ude og snuse rundt og ved ikke hvad de leder efter endnu. Forestil dig at de 20 søgninger pr måned giver dig 3 salg. 
  3. Derfor handler det om at du skal lure din konkurrenter, mål deres styrke og gør hvad de gør bare bedre. Når du ved hvilke søgetermer de går efter og de får trafik på så kan du også få den trafik ved at bruge deres søgetermer.

Tjek dine konkurrenter

Hvis dine konkurrenter ligger i toppen hver gang du søger efter noget der ligner dit så er det fordi dine konkurrenter har styr på deres søgemaskineoptimering. Tjek hvad de har lavet og skrevet. Tjek hvilke søgeord de bliver fundet på og gør det bedre end dine konkurrenter. 

Faktisk så er din konkurrent et af de nemmeste steder at stjæle trafik fra. Google har jo allerede fundet ud af at det konkurrenter gjorde er bedre end det du gjorde…. så hvorfor ikke kigge på hvad de har gjort og så gør det bedre og mere unikt. giv Google og kunderne mere end de får hos din konkurrent.

Hvis duín konkurrent har 20 søge ord på deres side som de bliver fundet på. Så skal du sørge for at have de samme 20 søgeord og tekster og opbygning + 10 søgeord mere. Hvis din konkurrent har 4 billeder så sørger du for at have 6 unikke billeder. Hvis konkurrenten har 1 video så har du 2 videoer der er hamrende relevante for dit produkt. 

Du skal lure hvor din konkurrent er stærk og hvor er de svage. Har de glemt nogle af de vigtigste søgeord. Har de optimeret teksten til de søgeord som de bliver fundet på så de kan få mere trafik eller har de glemt alt om deres tekst.

Hvordan vælger hvem du skal tjekke

Det kan være en udfordring at finde ud af hvem du skal vælge at tjekke og hvem du skal sammenligne dig med.

Men vælge 5 til 10 hjemmesider ud som du mener sælger det samme som dig og så find ud af hvordan ligger de i søgeresultaterne og hvilke søgeord bliver de fundet på. Når du har de to informationer så kan du begynde arbejdet.

Når du skal se deres placeringer så kan du bruge et SEO værktøj som Morningscore eller du kan bruge en inkonito side. Det sidste er bøvlet  men det er gratis.

Med et Seo værktøj så spare du tid og få en masse informationer om hvor dine konkurrenter fejler og hvor du kan gøre det bedre.

Hvad vil du opnå med SEO

Nu hvor du kender dine konkurrenter hvad vil du så opnå med din seo optimering?

Vil du gå fra 100 besøgende til 200 besøgende eller vil du omsætte for 5000 kr pr måned eller vil du omsætte for 1.000.000 pr år. Du skal have fundet dig nogle mål for hvad du vil og så skal du brække dem ned i små stykker.

Jeg havde en kunde der sagde til mig. Bare jeg sælger mere i år end sidste år og din udgift er dækket så er jeg glad. 
Jeg fik et forsigtigt bud på et budget og et ønske om at samarbejde længe så jeg satsede og viste kunden hvad seo kan når det bliver gjort godt.
Kunden solgte for 10 gange mere, end de havde gjort de sidste 3 år, på de næste 3 måneder. Det var ikke svært at få kunden til at se potientialet i deres webshoppen og få forhandlet budgettet op. 

Så du skal beslutte dig for hvad det er du vil med SEO.

Annoncer virker i det øjeblik du betaler for dem men når du stopper med at betale så stopper trafikken brat. SEO virker længe efter arbejdet er gjort og betalt. På sigt kan 5000 kr til seo bringe dig flere kunder ind end 5000 kr til annoncer på de sociale medier og søgemaskinerne

Hvorfor er SEO så stærkt et værktøj

SEO er I mine øjne det stærkeste værktøj du kan benytte dig af og et værktøj der nemt tjener sig selv hjem igen.

SEO har den styrke at du altid ser det fra kundens side af søgningen. Søgeadfærden afslører nemlig hvad det er for ord som kunden bruger når de leder efter dig eller dit produkt. Samtidig kan adfærden også afslører hvad det er kunden lægger vægt på når de leder efter produkter eller dig.

Seo værktøj kan samtidig hjælpe dig til at holde focus på hvad du skal holde focus på først og fremmest. Få rettet de værste fejl først det virker bedst hvis du vil have gang i butikken.